miercuri, 25 decembrie 2013

In lume, dar nu din lume


Nu Te rog să-i iei din lume, ci să-i păzeşti de cel rău. (Ioan 17: 15)

Istoria creştinismului este o istorie a graniţelor impuse dogmatic, geografic sau politic între biserică şi puterea seculară. Graniţele nu au fost întotdeau­na aceleaşi, ci, în funcţie de împrejurări şi de interese, în funcţie de autorita­tea ori de personalitatea liderilor religioşi sau politici, ele au fost mutate fără prea mari mustrări de conştiinţă. S-a spus întotdeauna, în marile cancelarii ale lumii, că barierele sunt făcute tocmai pentru a fi trecute. Nu de puţine ori liderul politic a fost liderul bisericii sau şeful bisericii a fost un bun militar şi lider politic. În funcţie de momentul istoric, biserica s-a uitat cu invidie la autoritatea seculară şi invers, uneori creându-se tensiuni încheiate cu vărsa­re de sânge.

Mâhniţi, unii credincioşi s-au izolat de societate, încercând să limiteze influenţele lumii asupra lor pentru a-şi păstra credinţa şi valorile. Dar această izolare nu a rezolvat fondul problemei, pentru că izolarea fizică nu aduce în mod automat şi ruperea spirituală de influenţele lumii. Istoria lui Luther este poate cel mai bun exemplu. Pe de altă parte, această atitudine vine în conflict cu rugăciunea înălţată de Hristos pentru ucenicii Lui: "Nu Te rog să-i iei din lume ... " sau cu declaraţia: "Voi sunteti sarea pământului."

De aceea istoria prezentă nu aduce nimic nou sub soare. "În prezent, linia de diferenţiere între pretinşii creştini şi necredincioşi abia se mai distinge. Membrii bisericii iubesc ce iubeşte lumea şi sunt gata să se asocieze cu ea."  (TV, p. 484)

Şi, atunci, care este soluţia?

Unul dintre cele mai frumoase gânduri pe care le-am citit este acela că biserica nu trebuie să fie în pas cu lumea, ci trebuie să umble cu Dumnezeu. Putem să trăim într-o lume a necredinţei şi a păcatului şi, cu toate acestea, să avem speranţa unei vieţi noi, diferite, nobile, pline de sens şi de bucurie.

Să avem viaţă din belşug!

CONEXIUNE
Teologul german Dietrich Bonhoeffer a scris în Costul uceniciei ur­mătoarele: "Harul ieftin este harul care nu implică ucenicie, harul lipsit de cruce, harul fără de Hristos cel viu şi întrupat."

Lucian Floricel, pastor, secretarul Conferinţei Muntenia

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu