marți, 19 februarie 2013

Dus şi întors


Păzeşte-ţi inima mai mult decât orice, căci din ea ies izvoarele vieţii. (Proverbele 4:23)

Cu ani în urmă, am cunoscut un bătrân, Simion. Vizita din când în când biserica. Stătea în bancă şi asculta pe gânduri. Odată, l-am văzut cu ochii în lacrimi şi l-am abordat. Aşa am devenit amici.

Simion era fiul unei familii credincioase, dar sărace. Viaţa era grea. De mic, l-au dat ucenic la croitorie. La nouăsprezece ani era deja meseriaş. Oda­tă, cineva îi comandase o pereche de pantaloni şi, fiindcă n-avea cu ce plăti, i-a dat un radio, lucru rar. Şi, ce s-a gândit Simion: "Cât lucrez, mai ascult şi eu ce e prin lume ... " La data aceea, propaganda antireligioasă înălţa omul, partidul şi plăcerile vieţii. .. Şi, în timp ce Simion cosea, mintea lui se bronza la soarele lumii acesteia. Nevoia de a se ruga a pălit pe nesimţite. Biblia a devenit plictisitoare. După câţiva ani, nea Simion se mira: "Tii, cum de m-am lăsat eu înşelat şi am crezut basmele din Biblie?" Omul a părăsit biserica, s-a însurat cu o dansatoare şi a avut trei copii.

Şi anii au trecut... Bătrâneţea şi lipsa sensului vieţii au început să-l chinu­ie. Un gol tot mai mare şi mai negru i s-a căscat în suflet. Într-o seară, în pragul depresiei, a simţit nevoia să ia Biblia. Vechea viziune despre viaţă şi veşnicie i-a reapărut frumoasă, ca în tinereţe. După ani, nea Simion îmi mărturisea:

"Tii... Cum de m-am lăsat eu înşelat şi am crezut minciunile de la radio?" Voia să se întoarcă, dar nu-l lăsau nevasta şi băieţii. "Vrei să ne faci de râs? Să divor­ţăm acum, la bătrâneţe?" Şi ofta bietul om, aşteptând o minune ca să poată face calea întoarsă ...

"Ratiunea este flexibilă la orice", spunea Blaise Pascal. Mintea poate să creadă orice, cu aceeaşi convingere că are dreptate. Împotriva acestei labili­tăţi, nu există decât o singură ancoră: Cuvântul lui Dumnezeu. Punct. Iar dacă "prin alipirea de lume şi uitarea lui Dumnezeu şi a Cuvântului Său, priceperea se întunecă şi inima devine firească şi senzuală" (TV, p. 337, ed. 2011), există şi o cale întoarsă. E reversul.

CONEXIUNE Termenul "propagandă" a intrat în uzul europenilor odată cu acti­vităţile misionare ale catolicilor, în Evul Mediu. Treptat, termenul a ajuns să aibă o conotaţie negativă.

Lucian Cristescu, pastor, preşedintele Conferinţei Transilvania de Sud

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu